Friday, May 15, 2009

Makan Malam Yang Sihat

Diet...
per itu diet???
huhuhu aku sdiri tak pasti sebab aku tak pernah de dalam dairy idup aku pasal diet...
Aku akan makan per jea aku nak makan n aku tak pernah kire waktu nak makan..
Kadang2 aku pelik bila orang2 sekeliling aku tak nak makan sebab bdan nak gemukla..
kadang2 tu baru jea naik 1kilo kecoh nak diet cam da naik bkilo2...
Tak yah cakap orang jauh adik aku sdiri sanggup tak makan sebab takut badan gemuk...
Sbenarnya makan jea per korang nak makan asalkan pemakanan tu dengan cara yang betul...
Bukan sebab pmakanan yang salah tapi kadang2 dari faktor kturunan..
contoh aku sdiri...
Darah yang mengalir dalam badan aku dari kturunan arab dan memang da sdia maklum kturunan arab nie besar2 bdannya...
so tak salahla kalau adik aku sdiri t`ikut jejak bbadan besar...
aku bsyukur sangat2 sebab aku mengikut belah ummi aku...
smua kurus2 makanla brapa banyak skali pun badan tetap sama...
alhamdulilah...amin...
Dsebabkan aku da de blog sdiri so aku nak bagi la sikit petua2 yang aku tahu or aku bik dari mane2 sumber yang boley dpcayai...
Tak salahkan klu kite nak share...
antara korang pecaya atau tidak itu tpulang....

TABIAT MAKAN MALAM
Makan malam makan utama kite sama jea dengan makan pagi ngan makan tengahari..
Pada yang suka diet tu memang dorg slalu sangat mengabaikan smua nie....
Dorang fikir makan malam tu boleh menggemukan a.k.a menanbahkan berat badan
Hakikatnya anggapan nie tak betul...salah sangat2 sebab de lagi faktor2 lain yang boleh mnambahkan berat badan..
Contoh2 faktor yang mbolehkan kite gemuk ialah memakan makanan dengan kuantiti yang blebihan,makanan yang bminyak,blemak dan xpernah nak g bsenam.....
sebab2 niela berat bdana boley blebihan a.k.a obesity...

Meh aku gtau korang berapa pentingnya makan malam....
1. Pengambilan makan malam
yang konsisten amat penting untuk memastikan tubuh mendapat tenaga dan nutrien yang secukupnya supaya badan boleh berfungsi dengan baik.Dan ia juga pembekal tenaga dan zat..
2.
Makan malam juga akan melengkapkan pengambilan makanan yang mungkin tidak cukup pada siang hari yang disebabkan oleh sibuk dengan kerja harian. Contohnya sayuran, buah-buahan, atau susu.
3.
Ia juga merupakan waktu yang sesuai untuk meluangkan masa bersama keluarga terutamanya anak-anak setelah seharian sibuk bekerja.(Klu yang duk ngan kluarga la)kalau takde ngan kawan2 or orang yang tsayang...

Adakah makan malam boleh menyebabkan berlebihan berat badan ?
Kalau korang makan makanan yang sihat dan tidak mlebihikperluan kalori tidak menyembabkan pnambahan berat badan.Gemuk dsebabkan pengambilan makanan yang blebihan(Kire ikut nafsu la)

Meh aku bagi tips pemakanan yang sihat..
1. Jangan ambil
makanan yang blemak, bsantan, goreng2 dan berminyak. Makan la makanan seperti rebus, bakar, stim dan lain-lain.
2. Ambila makanan yang seimbang...
3. Makan malam antara kul 6.30-8.30 jea...Kalau nak makan tengah2 malam korang makanla snek jea ker cam buah2an ,biskut,roti ngan susu suam...
4. Jangan makan makanan yang berat sebab tak ssuai tuk ksihatan ini boleh mnyebabkan ganguan tido korang....
5. pada yang suka mengunyah2 depan tv tu baikla elakkan yea...sebab bila korang tengok tv korang tak sedar brapa banyak korang makan...
6. pada yang suka minum teh or kopi baikla elakkan ambil time makan malam...

Contoh hidangan makan malam yang sihat

Menu

Kuantiti

Kalori

Nasi putih

1 cawan

150

Ikan atau ayam

1 kecil

150

Sup sayur campur

1 mangkuk kecil

45

Air kosong

1 gelas

-

Betik

1 potong

60

Jumlah kalori

405


So pada kawan2ku yang sibuk nak bdiet tu...tak payahla seksakan diri kamu tu...
gemuk2 korang pun aku tetap nak kawan ngan korang..

No comments: