Saturday, May 26, 2012

Saya Suka Kerja Saya

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ




Sejak saya berpindah kerja ini, saya rasa macam hilang satu beban….Bukan kerja dulu terlalu memenatkan tapi keadaan di tempat kerja sangat tak sesuai dengan saya... Berkomunikasi dengan orang asing yang saya tak pernah terfikir untuk berdepan dengan mereka.. dulu saya pilih kerja sebab saya hendak gaji yang tinggi….jadi beban lagi besar lah… yelah orang kata…gaji kena setimpal dengan beban kerja lah….lagi banyak beban, lagi tinggi lah gaji….itu saya setuju…tapi macam mana kalau, gaji rendah, tapi beban kerja tinggi?? Bukan saya hendak mengeluh dan tidak bersyukur….saya tahu masih ramai yang menganggur….masih tercari-cari kerja… saya bersyukur sangat saya ada kerja…

Tapi sekarang, saya mengakui kata-kata kawan aku….pilih lah kerja berdasarkan minat dan suka… apabila kita suka kerja itu, kita tidak sedar masa berlalu…tahu-tahu je sudah habis waktu kerja… kita juga tidak kisah kalau diminta bekerja lebih masa…. Seperti saya waktu kerja saya dari pukul 9am hingga 6pm.... tapi saya akan teruskan kerja saya sampai siap kadang2 tak sedar waktu da pukul 10lebih... itu baru kerja2 biasa... belum lagi kena siapkan tender tau2 selesai semua kerja da nak dekat pukul 2am... Sape tak tahu kerja dalam bidang ini... bahagia proposer sangatla sibuk... kadang kala orang gelarkan kiteorang ni cam staff "Bursa Saham" semua nye nak kena cepat...

Itu belum bab OT sabtu dan ahad... kalau tender kena hantar pada tarikh yang telah di tetapkan... jadi saya kena gagahkan diri bangun tidur untuk masuk ke Office... Walaupun mata seakan2 tidak mampu untuk membuka... saya terpaksa untuk kerjaya yang saya nantikan selama ni...

kena kerja luar stesen…kena kua pergi site... kena pergi negeri orang... semua saya da lalui... pergi dan balik hari... Penat?? Mane ada kerja tak penatkan... Itu jalan yang saya pilih... saya kena harunginya... Bidang ini sangat saya impikan selama ni... walaupun kelulusan saya takla sehebat mane... tapi dengan pengalaman kerja saya yang banyak... alhamdulilah ... saya layak untuk berada di Company ini... Bukan untuk bercakap besar.. Mungkin da tertulis kerjaya ini rezeki saya... Walaupun sehebat mane pun kamu nye Kelulusan andai da di takdirkan bukan rezeki kamu dalam bidang kamu minat...Ia tetap bukan rezeki kamu...
walaupun kamu atau kawan2 kamu anda orang dalam yang boleh di rekeman untuk kamu berkerja bidang kamu minat...

kena buat kerja kat rumah…… Alhamdulilah saya belum bawa lagi kertas kerja saya balik rumah... Bagi saya bia saya selesaikan semua kerja saya di Office dari saya angkut kertas kerja saya bawa balik rumah... Rumah untuk saya beristirehat dengan yang tersayang... Dan realitynya saya masih tak sanggup lagi bawa balik kertas kerja saya ke rumah saya...

 

No comments: