Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 08, 2009

Tentang aku 1 ketika dulu

Lepas baca Blog cik Chumey..
tetiba jea de idea nk update blog..
sorry la cik chumey kite bik awak nye idea la...
Ni aku nak bcerita kisah2 aku zaman dulu2...
about family,kawan,sdara mara..

aku de 2adik beradik tmasuk aku....
dua2 perempuan...
beza aku ngan adik aku 8tahun...
orang dulu2 kata jaga anak perempuan lagi susah dari jaga lembu sekandang...
betul ke???
bukan jaga lembu lagi susah ke??
sebab lembu tak faham pe kite cakap...


Aku datang dari keluarga yang susah...
act tak la sesusah mane pun..
abah aku kerja sebagai kerani jea....
time tu ummi aku belum kerja lagi...
jadi suri rumah tangga spenuhnya...
tapi bila raya ummi mesti buat kueh raya...
bik tempahan sampai 10k...

sanggup sengkang mata sebab nak jual kueh raya...
nak cari duit lebih nak buat blanja raya...
kesian kat ummi...
nasib baik time tu aku belum de adik lagi...

Time sekolah lak ummi selalu anta aku g depan lorong...
teman aku tggu bus...
tapi pernah 1 aritu ummi tak ley bangun...
sebab sakit pinggang...
aku tak nak g sekolah..
tak nak tinggalkan ummi sorang2...
tapi ummi tak bagi..
ummi cakap dye da ok..
tak sakit lagi tapi aku tahu ummi tipu...
ummi taknak aku poteng sekolah...

Bila ummi mengandung aku tak tahu pe2..
aku tau perut ummi makin buncit..
pasaku balik sekolah...
orang ramai datang umah cakap aku da dapat adik...
aku pun senyum jea...
bukan aku faham pe2 pun time tu...

serius aku memang jeles time da de adik...
sebab aku rasa perhatian aku di ketepikan..
walaupun sebenarnya tidak...
perasaan aku jea...

bila adik aku usia 3tahun ummi da nak cari kerja...
pernah minta jadi ustazah kat sekolah agama..
ummi de diploma ustazah tapi tak berjaya...
so ummi cuba minta kerja klinik...

start ummi kerja aku da rasa sangat kesunyian...
tapi ummi tak pernah lupa tanggungjawap dye...
sediakan makanan tuk aku makan b4 g sekolah...
adik aku anta kat jiran seberang jalan...

Abah time tu kerja kat port klang jea...
kul 6 abah dah de kat umah..
dah bik adik aku.
bila malam jea kami tinggal be2 sebab abah g ambil ummi naik motor...
abah bik dalam kul 10 ummi balik 10.30
so aku buat anggaran sdiri dalam kul 11 mesti ummi nak abah da balik..
bila lambat cam2 aku fikirkan..
aku da mula nanges..
mula fikir yang bukan2....

yang klakarnya..
bila aku nanges adik aku pun ikut nanges..
walaupun dye tak faham...
weekend aku agak bosan..
ummi da sibuk bkerja..
tapi tak pe aku faham..
ummi nak membantu keluaraga...

walaupun ummi da berkerja..
da de duit sendiri...
abah masih bagi duit blanja kat ummi...
tiap2 bulan...

benda yang paling aku tak ley lupa..
bila adik aku tertelan guli 2biji...
masuk hospital...
kena tggu smpai guli tu keluar...
aku tau adik aku sakit sangat time tu...

da la dulu2 dak sekolah yang takde IC...
tak ley datang melawat..
so 2bulan aku tak dapat jumpa adik aku..
tak dapat jumpa ummi...
aku tinggal ngan makcik aku...
petang jea aku naik atas flat sebab nak tengok hospital...
time tu tak dapat tengok ummi ngan adik pun tak pe la...
atleast trubat sikit rindu aku pada dorang...

bila nak raya aku orang yang paling happy..
1sebab dapat kumpul duit raya..
dapat ikut ummi g shopping baju raya...
abah tak tahu pe2..
abah hanya bawa kami g shopping...
pakaian abah dari atas smpai bawah..
luar ke dalam abah tak pernah tau beli sendiri..
semua mesti da disiapkan...

Now aku bsyukur sangat2...
perubahan family aku sangat ketara..
ummi masih bkerja kat tempat lama...
abah da tranfer kerja kat P.j
kewangan kami makin stabil...
alhamdulilah....

mula2 de duit ummi ngan abah beli umah kat Kapar..
pastu sewakan..
beli lagi umah kat Kg.Delek tapi kami jual...
jual yang tak menguntungkan...
malas nak fikir sebab smua tu menyakitkan hati..

ummi ngan abah de hobi yang sama...
kumpul duit beli umah...
sekarang umah yang ummi & abah beli de 3...
alhamdulilah walapun bukan guna duit aku spenuhnya...
aku da de 1rumah dengan name aku sdiri...

ummi ngan abah selalu pesan...
dorang tak nak tengok anak2 dorang susah cam dorang...
de duit sikit ummi buat pelaburan..
walaupun ekonomi tak ok...
saham2 ummi tpaksa di bekukan tapi ummi sntiasa de duit...

aku tersangat la bersyukur..
masih de ummi dan abah...
kasih sayang aku masih sperti dulu...
walaupun sampai sekarang...
sebelum tido sebelum ke mane2 aku mesti cium ummi..
dan minta abah cium pipi aku...

biala orang kata da besar2 pun nak abah cium2...
bagi aku dengan cara tu lagi mengeratkan pertalian keluarga...
dan paling bertuah aku dapat abah yang bertanggungjawap..
yang faham semua masalah aku...
sentiasa de di smpai aku susah dan senang...

No comments: