Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 12, 2011

PeNgaLaMaN BeRsaLiN " PuTeRi NurThaqifah Shahidah"

Assalammualaikum..



Setelah membaca dan menterjah blog rakan2...
baru saya ketahui ada yang da mengprivatekan blog2 mereka...
dan yang nak juga persamaan membuat blog pun saya terjumpa...
zaman da maju dan segalanya hanya di hujung jari anda...
Tahniah2 yeaa...

berbalik pada cerita blog yang menarik perhatian saya...
saat2 menhadapi kelahiran anak sulung....
Setelah saya bernikah pada 2 Dec 2004
seperti ibu2 yang lain yanng mengharapkan kehadiran yang tersayang...


8 Oct 2005
saya di jangkakan melahirankan seorang puteri pada 22 Nov 2005..
mungkin kecergasaan saya yang sangat active membuatkan si puteri hati ingin melihat dunia lebih awal dari tarikhnya...
Pagi sabtu saya merasakan ada sesuatu cecair telah keluar...
yea saya akui ini yang pertama dan saya tak pernah hadapi situasi begini...

bila saya check saya dapati ada darah yang keluar...
seperti biasa saya pkai tuala wanita...
Bukan untuk saya cakap besar tapi saya tak merasa sedikit pun kesakitan...
tak sedap hati saya just inform dekat ummi dan ibu...

saya fikirkan tiada apa2 masalah tapi orang tua yang jauh dari saya duk sibuk keep calling saya...
banyak sangat pesanan...
semua tak boleh buat...
pelik sebab saya tak rasa saya nak bersalin...

lebih kurang pukul 11pagi...
kakak ipar saya datang...
ajak pergi beli barang dapur dan basuh kereta..
percaya atau tidak saya ikut tanpa fikir kemungkinan yang akan terjadi...

punyala bingit telinga saya bila ummi dan ibu membebel...
da selesai ke pasar dan cuci kereta...
saya sempat pergi ke SOGO untuk membeli keperluan terakhir untuk si kecil...
saya lakukan semua tanpa suami tercinta sebab die bekerja...

cam saya cakapkan tadi saya tak fikir saya da sampai masa untuk bersalin...
lebih kurang pukul 3petang...
ummi ambil saya depan SOGO...
dan terus bawa saya ke Gombak...
hospital swasta yang telah saya pilih untuk bersalin...

Kenapa saya perli hospital yang jauh dari keluarga....
kenapa tak pilih area puchong or klang..
sebab selepas bersalin saya akan duduk ngan nenek di GOMBAK...

Sementara tunggu doktor,
saya buat rutin check-up macam biasa, eg, timbang berat, ambil sample urine.
Berat terakhir saya masa pregnant nih, 55 kg!
berat badan saya sekarang OK!!

Bila Doktor sampai, dia check bukaan.
Terkejut Doktor bila bukaan pintu rahim saya dah mencecah 5 cm.
Saya lagi laaaa terkejut.
Takde contraction, takde rasa sakit pun.
 alhamdulilah...

Doktor arahkan supaya saya duk berehat di dalam wad..
tapi saya meminta izin untuk menjamah sedikit makanan...
serius time tu saya sangat lapar...
doctor arahkan supaya saya makan berdekatan dengan hospital

Takut je nanti saya terberanak di tengah jalan...
Lepas makan, saya patah balik ke hospital.
Sempat juga ummi bawa saya belikan buah2an...
Ummi cakap makan selagi boleh makan...,
makan bebanyak.

Biar banyak energy.
Kat ward, saya disuruh tukar baju...
pastu nak masukkan air kat tangan.
Duk berehat2 sambil menanti orang2 sekeliling datang...
terutama En.Husban yang tak sampai2 lagi...

8.00 malam, saya rasa perut saya mengeras (contraction) pastu tetiba terasa lega...
kejap panas kejap terasa sangat sejuk...
Doktor terpaksa pecahkan air ketumban sebab saya nye bukaan da lebih dari 6cm...
Doktor minta untuk saya makan ubat bagi mempercepatkan proses bersalin...
tapi saya tak nak sebab masih menunggu En.Husban dan ibu mertua sampai...

Waktu air di pecahkan saya tak merasa sakit pun...
Tapi sekejap tu habis dress &a katil hospital yang saya duduk jadi basah.

8.15malam. En. Husban & ummi teman saya dalam labour room.
Kami bertiga je dalam bilik tu.
Saya still tak rasa sakit sangat tapi kesejukkan dan kepanasan.
Tapi saya masih boleh rilek sambil borak-borak dengan peneman saya.

Borak pasal nak suruh En. Husban basuhkan panties yang saya pakai pagi tadi...
packing barang apa yang patut di  bawa ke hospital.
Maklum lah, saya pergi spital selai sepinggang je.
Due date aku ada lagi 44hari!
So, tak jangka seawal ni..

8.25 petang. Contraction makin kuat.
Sakit dia Tuhan je yang tahu.
Tak perlu lah nak elaborate kat sini.
Doktor nak bagi ubat tahan sakit.

Tapi banyak kali saya refused.
saya nak rasa sakit bersalin nih sendiri.
saya kontrol breathing..
cuba tenangkan diri setiap kali contraction datang.

8.28malam
Bukaan 8cm.
Sakit dia dah tak tertahan.
Doktor tanya lagi sama ada saya nak kurangkan sakit dengan bantuan ubat.
Dalam keadaan saya tak boleh berfikir dengan straight, saya terpaksa mengalah.
Just minta ubat tahan sakit je...
Sebab saya lebih rela berdepan dengan sakit bersalin!

8.30 malam.
3x kali saya push.
Dan akhirnya,
alhamdullilah.
Puteri Thaqifah Shahidah selamat dilahirkan. 
berat 3.3kg

Banyak kali saya ucap syukur.
saya dapat sentuh baby saya bila Doktor letakkan baby atas dada sambil gunting tali pusat dia.
lama gak saya dapat pegang die sambil menunggu doktor menjahit apa yang patut...
dan paling yang buat saya tersenyum bila kehadiran si kecil di sambut oleh ayahdanya sendiri

Bila midwife bawa Qifa kebilik lain untuk dimandikan,
En.Husban keluar ikut sama - nak qumatkan baby.
Dalam bilik bersalin, just tinggal saya.
Midwifed dan doktor keluarkan uri yang tersekat.
Memang terasa jugak lah uri tu bergerak-gerak ditarik keluar.

Lepas uri dah dibasuh dan semua settle,
saya request minta hantar ke bilik...
serius saya tak larat untuk berjalan..
maka En. Husban mendukung saya sampai ke katil...


Disebabkan Puteri Thaqifah Shahidah adalah cucu pertama antara kedua2 keluarga...
maka yang menanti waktu saya bersalin macam perdana menteri nak dapat pingat...
nasib baikla saya melahirkan anak sulung saya di hospital berbayar...
kalau kerajaan mesti tak leh de penunggu setia seramai itu...


saya bermalam di hospital sehari sahaja...
di sebabkan baby saya masih tidak membuang air besar...
dan ke esokkan hari saya pulang ke Gombak dengan selamat dan gembira di hati..

No comments: